در نشست پژوهشگاه فضای مجازی بررسی شد؛

تهدیدات و مزایای هوش مصنوعی در زندگی دینی

تهدیدات و مزایای هوش مصنوعی در زندگی دینی

بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی و صدمه ها و فرصت هایی كه این فناوری در آینده به منظور زندگی دینی انسان به همراه دارد، در پژوهشگاه فضای مجازی بررسی و نظرات اندیشمندان دینی درمورد آن بیان شد.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، چهارمین نشست علمی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی این پژوهشگاه با مبحث «هوش مصنوعی، صدمه ها و فرصت ها به منظور زندگی دینی» با عرضه حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی برگزار گردید. حجت الاسلام انبیایی در ابتدا به مهم ترین تعاریف هوش مصنوعی و بررسی اجمالی آن پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی اشاره به سامانه هایی دارد که با تحلیل محیط پیرامونی رفتار هوشمندانه ای را از خود به معرض نمایش گذاشته و برای رسیدن به یک هدف خاص به صورت تقریباً مستقل عمل می کند. وی سطوح مختلف هوش مصنوعی را به دو سطح قوی و ضعیف تقسیم بندی کرد و تصریح کرد: هوش ضعیف توانائی تقلید یکی از کارکردهای شناختی انسانی و هوش مصنوعی قوی توانائی تقلید تمامی آن کارکردها را داراست که سطح قوی آن هم به سه سطح بدون شعور، با شعور بدون امکان رشد و با شعور و امکان رشد تقسیم می شود. حجت الاسلام انبیایی اضافه کرد: در ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی شرکت ها با بلندپروازی سراغ هوش مصنوعی قوی رفتند که پروژه های آنان به شکست خورد و همین مساله سبب شد تا سال­ها کسی در این حوزه سرمایه گذاری نکند. هم اکنون اغلب کشورها و شرکت ها به توسعه فناوری هوش مصنوعی ضعیف مشغول هستند. از موارد هوش مصنوعی ضعیف می­ توان به ماشین های بدون راننده، موتورهای جستجوگر، دستیارهای برخط، تشخیص چهره، فیلتر هرزنامه و... را اشاره نمود. وی با اشاره به آینده پژوهی در زمینه هوش مصنوعی و فراگیری آن در آینده نه چندان دور، تصریح کرد: هر چند هوش مصنوعی حتی در نسخه ضعیف خود می ­تواند کمک قابل توجهی به رفع خیلی از دغدغه های تاریخی بشر همچون شناخت و درمان بیماری، فقر و گرسنگی، بحران محیط زیست و... داشته باشد، اما از طرفی امکان دارد به منظور زندگی بشر چالش­ هایی را ایجاد کند که حتی به نابودی نسل انسان (در فرجام شناسی مادی) منجر شود که دانشمندان بسیاری نظیر ایلان ماسک و استیون هاوکینگ هم نسبت به چالش های آن اخطار داده­اند. استاد حوزه و دانشگاه به اختلاف آرای اندیشمندان دینی در این حوزه اشاره و اظهار نمود: از منظر دینی هم بعضی از حرمت ساخت هوش مصنوعی سخن گفته و روایات ناهیه از مجسمه سازی را دلیل خود اعلام نموده اند؛ البته این افراد معتقدند اگر هوش مصنوعی به شکل انسان و یا یکی از موجودات زنده نباشد، ساخت آن اشکالی نخواهد داشت که به نظر می ­رسد برای این عده از اندیشمندان، بین مفهوم هوش مصنوعی و ربات خلط موضوعی اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: در مقابل، برخی با استناد به اصاله الاباحه از تحقیقات در این حوزه دفاع کرده اند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با مشورت متخصصین علوم کامپیوتر و... نظر دوم را انتخاب و شش اصل «رعایت حقوق اولیه تمامی انسان ها و حریم شخصی»، «عدم انحصار»، «شفافیت»، «احساس مسئولیت»، « اعتماد پذیری»و «امنیت» را بعنوان اصول اولیه برای تحقیقات هوش مصنوعی پیشنهاد کرده که مورد توجه نهادهای علمی هم قرار گرفته است. حجت الاسلام انبیایی تصریح کرد: در این حوزه دانشمندان دیگر هم قوانینی برای هوش مصنوعی و ربات در نظر گرفته اند که یکی از معروفترین آن­ها قوانین کدگذاری آیزاک آسیموف است. وی با ترسیم ۴ محور کلی برای نظام مسائل نظری هوش مصنوعی اظهار داشت: نظام مسائل نظری هوش مصنوعی به مسائل فلسفی، مسائل اخلاقی، مسائل الاهیاتی و مسائل فقهی تقسیم بندی می­ شود که حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی باید در این حوزه اهتمام جدی داشته باشند. استاد حوزه و دانشگاه با بیان دیدگاه­های مختلف در مورد تهدیدهای هوش مصنوعی به منظور زندگی دینی افزود: عده ای در مواجهه با هوش مصنوعی آنرا به مثابه خداوند پنداشتند؛ عده ای هم توسعه هوش مصنوعی را مساوی با آخر دینداری بشر دانسته اند چون که به غلط پنداشته اند که با پیشرفت علم دین از بین می ­رود؛ گروه دیگری اعتقاد دارند که توسعه هوش مصنوعی مانع برخی باورهای دینی می­ شود و باید علم را هم بعنوان منبع معرفتی جدید در کنار دیگر منابع معرفتی قرار داد. وی افزود: در همین حال عده ای دیگر از اندیشمندان، تهدید هوش مصنوعی را در بعضی رفتارهای دینی همچون در تفکر، عبادت و تمرکز حواس، ارتباط و خانواده و کار و فعالیتهای اجتماعی می­ دانند؛ گروه دیگری هوش مصنوعی را مانع بایسته های دینی می ­دانند و آنرا سبب افزایش بیشتر شکاف طبقاتی، از بین رفتن حریم خصوصی، تولید جنگ افزارهای به شدت مخرب و وحشتناک، مهندسی اجتماعی و جنگ شناختی و از بین رفتن فرهنگ ­ها می ­دانند. حجت الاسلام انبیایی افزود: در مقابل این تهدیدها هوش مصنوعی سبب ایجاد فرصت­هایی برای دینداری هم می ­شود که نمونه­ های استخدام هوش مصنوعی جهت استفاده دینی را در ادیان مختلف مشاهده می ­کنیم. خیلی از مسائل دینی را می ­توان از راه هوش مصنوعی عرضه کرد و حتی در زمینه مشاوره با عنایت به سابقه عملکرد مخاطبین در فضای مجازی می ­توان به تحلیل شخصیتی و روانشناسانه آنان دست پیدا کرد و هوش مصنوعی را بر مبنای آن نسخه ­های دینی به مخاطبان ارائه نمود. از دیگر فرصت­ های هوش مصنوعی می­ توان به انجام مناسک دینی توصلی (بدون قصد قربت)، تبلیغ دینی با فناوری، استنباط احکام دینی، دعا و نیایش و ارتباط سریع و آسان بین جامعه مومنین اشاره نمود.


منبع:

1399/07/04
13:05:08
5.0 / 5
1816
تگهای خبر: ارتباطات , پژوهش , تحقیقات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری