گزیده اخبار اقتصادی چهارشنبه
قصه پر غصه سود بانكی
به گزارش وب كنفرانس قصه سود بانكی همواره یكی از موضوعات پرغصه بانك مركزی و مردم بوده است و به نظر می آید با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار، بانك ها فكری به حال نرخ سودهای غیرمتعارف و غیرقانونی خود كنند، چونكه دسترسی به جیب بانك مركزی برای بانك ها سخت تر از گذشته می شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، بررسی خبرهای روز جاری اقتصاد حكایت از آن دارد كه عموم خوانندگان اخبار مربوط به دستورالعمل جدید بانك مركزی در ارتباط با تأثیر آن بر نرخ سود، سهمیه بندی بنزین، اخطار وزیر نیرو نسبت به مصرف برق، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق، رفع مشكلات مسكن مهر در مسكن امید، پروازهای داخلی لاكچری، تأثیر حضور دولت در صنعت خودروسازی، واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت ارز در بازار را مورد بررسی قرار داده اند.
در سال های اخیر میزان نرخ سود بانكی روند نزولی به خود گرفت و بانك مركزی، بانك ها را مجبور به رعایت نرخ قانونی سود بانكی كرد، اما بانك ها برای آنكه در بازی خطرناك عرضه سود بیشتر، غافله را به رقبا نبازند قانون را دور می زنند و به مشتریان با ترفندهای مختلف سود بیشتری پرداخت می كنند كه به عقیده خیلی از كارشناسان و مدیران بانك مركزی این حركت خطرناك در نهایت منجر به اضافه برداشت بانك ها از منابع بانك مركزی می شود كه در سال های اخیر این مورد به حقیقت پیوسته است.
بانك مركزی شب گذشته در جلسه شورای پول و اعتبار به این جمع بندی رسید كه برای سر و سامان دادن به وضعیت بانك ها و اضافه برداشت آنها عملیات بازار باز را تصویب كند. این تصمیم بانك مركزی طی اجرا در مراحل مختلف در نهایت به این مورد منجر می شود كه دست بانك ها از جیب بانك مركزی كوتاه شود كه این اقدام در نهایت عاملی خواهد شد تا بانك ها در تعیین و عرضه نرخ سود بانكی دقت بیشتری به خرج دهند، حال با این شرایط باید اظهار داشت كه افرادی كه بر سود سپرده بانكی حساب ویژه ای باز كرده بودند باید اندكی دخل و خرج خویش را مدیریت كنند چونكه به نظر می آید از این به بعد سود نامتعارف و غیرقانونی بانك ها افت كند.
احتمال گرانی بنزین تقویت شد
نیمه دوم سال قبل بود كه بار دیگر به دنبال رشد مصرف سوخت بخصوص بنزین در كشور، ماجرای كارت و سهمیه بندی سوخت به میان آمد، مبحث كارت سوخت و سهمیه بندی سوخت در حالی بار دیگر عنوان شد كه بسیاری این موضوعات را فراموش كرده بودند و وزیر نفت دولت یازدهم بارها به حضور كارت سوخت اعتراض كرده بود چونكه معتقد بود هزینه نگهداری سامانه كارت سوخت در شرایط فعلی دیگر منطقی و اقتصادی نیست.
اما در ماه های اخیر میزان مصرف سوخت به شدت افزایش یافته و با عنایت به اینكه بودجه سال جاری بسته شده و دولت به دنبال مدیریت مصرف است به نظر می رسد كارت سوخت بار دیگر به اقتصاد خانوار ایرانی بازگردد البته امروز نرخ سوخت CNG با رشد ۹ درصدی ۳۹ تومان گران شده كه این پیش بینی می شود دولت در ماه های آینده هم بنزین را گران كند.
در حاشیه جلسه دولت چه گذشت؟
از عدم اطلاع آقای وزیر تا افزایش حقوق ۴۰۰ تومانی / سیل اشتغال آورد
طی روز جاری جلسه هیئت دولت برگزار گردید كه در حاشیه این جلسه مردان اقتصادی دولت همچون رضا اردكانیان- وزیر نیرو، رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران حاضر شدند، وزیر نیرو با اشاره به تغییر الگوی مصرف آب و برق در كشور، اظهار داشت: مصرف كنندگان به قبوض اردیبهشت ماه توجه ویژه ای داشته باشند چونكه این قبوض می تواند اخطار برای مصرف كنندگان بیشتر از الگوی مصرف باشد.
همینطور رحمانی- وزیر صنعت - در واكنش به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت اعلام كرده تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت برداشته نشده و همچنان گوشت با این ارز وارد می شود. به نظر می آید جناب وزیر آنچنان از اخبار و شرایط بازار كه یكی از مهمترین زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می آید آگاهی ندارد چونكه گوشت های تنظیم بازار در سطح شهر و فروشگاه های زنجیره ای به نرخ ارز نیمایی عرضه می شود و حدود قیمت آن حداكثر ۵ هزار تومان كمتر از نرخ بازار آزاد گوشت است.
همینطور محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این كه ظرفیت برای ساخت وساز در كشور وسیع است، اظهار نمود: با كمبود مصالح در كشور روبه رو نخواهیم بود و این در شرایطی است كه حدود ۱۷۹ هزار واحد صدمه دیده در كشور وجود دارد كه از این میان ۷۹ هزار واحد آن باید ساخته و حدود ۱۰۰ هزار واحد نیاز به بازسازی دارد كه این امر به تولید اشتغال می انجامد.
اما شاید مهمترین مبحث را نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح كرده كه با جدیت اعلام داشته افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی باید از ماه جاری محاسبه و پرداخت شود.
میراث مسكن "مهر" به "امید" نمی رسد
یكی از میراث دولت نهم و دهم ساخت مسكن مهر بود كه دولت یازدهم با وجود آنكه تمایلی به ادامه اجرای آن نداشت كار را در دست گرفت. ساخت مسكن مهر و تجهیز آن همواره با انتقادات بسیاری همراه بود، چونكه برخی واحدهای آن به صورت كامل تكمیل نشد و بدون امكانات اولیه به افراد عرضه شد. حال با این وجود دولت به دنبال ساخت و راه اندازی مسكن امید است و حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شركت عمران شهرهای جدید در ارتباط با ساخت مسكن امید اعلام كرده مشكلات مسكن مهر به مسكن امید سرایت نخواهد كرد.
پروازهای لاكچری را بشناسید
بررسی قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی نشان از آن دارد كه عموم شركت های هواپیمایی سقف روانی قیمت بلیت هواپیما را ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته اند و اندك هواپیمایی بیشتر از این نرخ به عرضه قیمت بلیت هواپیما می پردازد كه در مجموع در ۲۵ مسیر پروازی كه توسط هفت شركت هواپیمایی خدمات عرضه می شود قیمت بلیت بیشتر از سقف روانی ۹۰۰ هزار تومان است كه در این میان دو پرواز هم قیمتی در حدود یك میلیون و ۲۰ هزار تومان دارند.
بررسی ها نشان از آن دارند كه شركت های هواپیمایی برای ایجاد فضای رقابتی و جذب بازار سقف و كف قیمتی در نظر گرفته اند كه به صورت مثال كف قیمت بلیت پرواز تهران – كیش با وجود سقف قیمتی ۹۵۰ هزار تومان از جانب یك شركت هواپیمایی در محدوده ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
دولت نباشد اما پول دولتی بد نیست
یكی از بازارهایی كه همواره مورد بحث و انتقاد عموم مردم جامعه است بازار خودرو است كه خیلی از افراد معتقدند عدم حضور شركت های فعال در این بازار و جذب سرمایه های خارجی به علت آن است كه این بازار انحصارا در اختیار دو شركت بزرگ ایران خودرو و سایپا قرار دارد و نمی توان در این فضای انحصاری آن طور كه باید فعالیت و قیمت گذاری كرد.
حال با این شرایط در واكاوی علل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت محمدرضا نجفی منش – رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی معتقد است: اصلی ترین دلیل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ ضربه هایی بوده كه به صنعت خودرو وارد شده است.
وی معتقد است: هر زمان كه صنعت خودرو توانسته مسیر خویش را به درستی بپیماید صنعت كشور هم رشد داشته است و دولت باید پای خویش را از صنعت خودرو بیرون بكشد. در این رابطه باید اظهار داشت كه بسیاری به دنبال آن هستند كه دولت پای خویش را از صنعت خودرو بیرون بكشاند كه این مورد عاملی خواهد شد تا فضای رقابتی به صنعت خودروی كشور بازگردد و اگر دولت نقشی در این صنعت نداشته باشد بخش خصوصی واقعی به این بازار ورود كند و از طرفی دیگر مدیریت صحیح در شركت های بزرگ خودروسازی نقش قابل توجهی را ایفا می كند، چونكه دولت هر زمان با عنایت به سلیقه خود به تغییر مدیریت در شركت های ایران خودرو و سایپا روی آورده و نمونه این اتفاق سال قبل در تغییر مدیریت چندباره گروه سایپا كاملاً مشهود بود، اما نباید فراموش كرد كه اگر دولت پای خویش را از صنعت خودرو بیرون بكشد و همچنان فضای انحصاری و سو مدیریت در خودروسازی وجود داشته باشد، در زمانی كه خودروسازان زیر بار هزینه های خود در حال از بین رفتن هستند دیگر كسی نیست تا به آنها سرمایه و پول تزریق كند و عملاً خودروسازان زیر بار قرض به قطعه سازان خرد خواهند شد.
حركت در راه گذشته
روند كاهشی نرخ دلار و یورو امروز هم ادامه یافت و قیمت دلار به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. بانك ها امروز (۲۸ فروردین) هر دلار آمریكا را ۱۳ هزار و ۱۳ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان خریداری می كردند.
قیمت خرید دلار در روز گذشته در بانك ها ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۲۸ تومان بود. همینطور بانك ها پوند را با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۶ هزار و ۹۹۲ تومان خریداری می كنند.
یورو مسافرتی هم امروز در شعب ارزی بانك ها ۱۵ هزار و ۴۴۹ تومان بود كه با احتساب كارمزد بانك مركزی و بانك عامل به حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان می رسد.
این در شرایطی است كه صرافی های مجاز بانك مركزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریكا را ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آنرا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام نموده اند كه نسبت به روز گذشته كاهش حدود ۱۵۰ تومانی داشته است.
قیمت خرید یورو هم در این صرافی ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است كه نرخ یورو هم نسبت به روز گذشته با كاهش حدود ۱۵۰ تومانی همراه بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب