آیا امسال سال تاکسی های هوایی خواهد بود؟

آیا امسال سال تاکسی های هوایی خواهد بود؟

وب کنفرانس: با فرا رسیدن سال جدید، خیلی از شرکت های فعال در  صنعت هوانوردی بدنبال نقطه عطف بزرگ بعدی برای پرواز پایدار هستند. اما آیا امسال سال تاکسی های پرنده خواهد بود؟ در این گزارش می خواهیم به بررسی پیشرفت ها و شکست ها در توسعه تاکسی های پرنده بپردازیم.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، چندین سال است که از تاکسی های هوایی به عنوان فناوری متحول کننده و بزرگ آینده یاد می شود. هرگاه سخن از آینده به میان می آید و در فیلم ها و تصاویر تخیلی تولید شده از آینده فناوری، بی گمان خودرو ها و تاکسی های پرنده به ذهن می آیند و به تصویر کشیده می شوند.
با این وجود، سال ۲۰۲۴ با وعده شکست خورده به پرواز در آمدن مسافران برای نخستین بار در پاریس همراه بود. آیا تاکسی های هوایی با پتانسیل خود پا به عرصه خواهند گذاشت؟ و آیا جایگزینی برای آنها وجود دارد؟ در ادامه چشم انداز سال پیش رو و بعد از آن در مورد تاکسی های پرنده را بررسی خواهیم کرد.
سال ۲۰۲۴ سال سختی برای صنعت تاکسی های هوایی بود. در طول المپیک پاریس، تاکسی های هوایی قرار بود برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ مسافران را به پرواز درآورند. اما متاسفانه، این اتفاق نیفتاد. ولوکوپتر (Volocopter) شرکتی بود که قصد داشت در طول بازیها تاکسی های هوایی را به پرواز درآورد، اما بموقع موفق به دریافت گواهینامه نشد.
این شرکت حال با نتایج آن وعده شکست خورده روبرو است و در ماه ژانویه اعلام نموده که برای ممانعت از ورشکستگی بدنبال سرمایه گذاران جدید است.
صنعت رو به رشد تاکسی های هوایی بطور کلی نیز با انتقاداتی روبه رو شده است. از زمانی که بازیهای المپیک پاریس بدون تاکسی های هوایی حامل مسافر برگزار گردید، کارشناسان بر زیست پذیری مدل جدید برای حمل و نقل هوایی شهری (UAM) تمرکز کردند. تعدادی از کارشناسان، این چشم انداز را رؤیایی دور از ذهن نامیدند که فقط به افراد فوق ثروتمند خدمت خواهدنمود.
این نگرش منفی تنها به سبب وعده شکست خورده ولوکوپتر شکل نگرفت. یک مطالعه در ماه سپتامبر توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا در آلمان نشان میدهد که فناوری تاکسی هوایی بسیار اغراق شده است.
دکتر آنا استراوبینگر (Anna Straubinger) یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: حمل و نقل هوایی شهری اغلب به عنوان گزینه ای پایدار، سریع و ارزان معرفی می شود، اما مطالعات ما نشان میدهد که مزایای واقعی آن بسیار محدود است.
مقاله این گروه بر این واقعیت متمرکز بود که تاکسی های هوایی بطور چشمگیری انرژی بیشتری نسبت به خودرو های الکتریکی مصرف می کنند و برای مسافران گران تر خواهند بود. زمان انتظار طولانی نیز ممکنست مانعی برای پذیرش عمومی باشد.
آیا تاکسی های پرنده عمود پرواز (eVTOL) جایگزین ایمنی برای هواپیماهای سنتی هستند؟ بعد از صحبت در مورد هزینه و نیروی مصرفی نوبت بحث ایمنی در مورد تاکسی های پرنده مطرح می شود. سقوط یک هواپیما در کره جنوبی در روز ۲۹ دسامبر توجه عمومی را به نقش برخورد پرندگان به هواپیماها در صنعت هوانوردی جلب کرد. پرنده ها برای هواپیماهای تجاری، بطور معمول فقط در هنگام برخاستن و فرود مشکل ایجاد می کنند و هنگامی که هواپیماها در ارتفاع پرواز خود هستند که بالاتر از ۳۰ هزار پا است، بسیار بالاتر از ارتفاع معمولی پرندگان مهاجر قرار می گیرند.


متاسفانه، از آنجا که تاکسی های هوایی عمودپرواز در ارتفاعات پایین تر پرواز می کنند، برخورد پرندگان ممکنست از نظر ایمنی موجب ایجاد نگرانی شود. حریق باتری، ناشی از نرخ شارژ بالا، مشکل بالقوه دیگری را به وجود می آورد.
شرکت ای بنی (Ebeni) به عنوان متخصص در ایمنی هوانوردی توضیح می دهد: باتری های لیتیوم یونی امکان مشتعل شدن دارند، خصوصاً بعد از لطمه دیدن یا نرخ شارژ بالا. کار در ارتفاعات پایین و در مناطق شهری به این معنا است که احتمال برخورد پرنده با آنها بطور رو به ازدیادی وجود دارد، بدین سبب سازندگان باید تاثیر لطمه دیدگی را خصوصاً در اطراف باتری ها و واحدهای رانش بالابر درنظر بگیرند.
با این وجود، سازندگان تاکسی های هوایی بر نقش افزونگی در هواپیماهای خود تأکید دارند. مانند هواپیماهای تجاری، قطعات در صورت خرابی دارای پشتیبان هستند. این امر خصوصاً در طراحی عمودپروازها مشهود است که تعداد زیادی ملخ با موتورهای مستقل دارند و در صورت خرابی برخی از آنها، یک تاکسی پرنده می تواند بصورت ایمن با بهره گیری از سایر ملخ ها فرود بیاید.
آیا سال پیش رو سال تاکسی های هوایی است؟ علیرغم انتقادهایی که بتازگی صنعت هواپیماهای عمودپرواز با آن روبه رو شده است، شرکت های بزرگ بازهم ناامید نشده اند. در سالی که گذشت، چندین فرودگاه در اسپانیا، تاسیس شده است که مقرر است میزبان آزمایش های پروازی تاکسی های پرنده باشند. پروژه سزار (SESAR)، یک برنامه مطالعه و توسعه برای نوسازی مدیریت ترافیک هوایی اروپا، بر این پروازها برای اجرای مسیرهای مسافربری عملیاتی نظارت خواهدنمود.
در همین حال، شرکت آمریکایی Archer Aviation بتازگی خبر از مجموعه ای از معاملات جدید داده است که همچون آنها می توان به ایجاد سازمان جدیدی به رهبری دفتر سرمایه گذاری ابوظبی جهت راه اندازی خدمات تاکسی هوایی تجاری در این منطقه اشاره نمود.
مدیر عامل و بنیانگذار Archer، آدام گلدشتاین (Adam Goldstein)، توضیح داد که برنامه های تجاری سازی این شرکت به خوبی در حال انجام می باشد. وی گفت: استراتژی تجاری سازی ما بر بازارهایی متمرکز است که می توانیم صدها هواپیما را در طی زمان با پشتیبانی قوی و برتر در آنها مستقر نماییم. او توضیح داد که حمایت دولت و تعهد نظارتی ضروری جهت تحقق این چشم انداز کاهش پیدا می کند.
گلدشتاین اضافه کرد: هم اکنون، ما شاهد این پتانسیل در ایالات متحده و کشورهای مهم در سراسر خاورمیانه و آسیا هستیم. ما مقرر است به زودی استقرار در این بازارهای اولویت دار را شروع نماییم.
گلدشتاین توضیح داد که در ایالات متحده بر روی پرواز بر فراز در نیویورک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و میامی متمرکز شده اند. او اظهار داشت: در سطح بین المللی، ما شاهد علاقه شدید دولت ها و شرکایی هستیم که مشتاق هستند جزء نخستین کسانی باشند که تاکسی های هوایی برقی را به نمایش می گذارند و تجاری سازی می کنند. امارات بازهم دراین خصوص پیشتاز است.
نیروی هوایی ایالات متحده می تواند رؤیای تاکسی هوایی را تقویت کند ارتش ایالات متحده همین طور نشان داده است که به پتانسیل هواپیماهای عمود پرواز (VTOL) اعتقاد دارد. Archer Aviation همین طور بتازگی قرارداد جدیدی به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار با نیروی هوایی ایالات متحده برای توسعه حمل و نقل نظامی و تدارکات هواپیمای خود امضا نموده است.
این یک راه ایده آل برای فناوری تاکسی های هوایی است که به فرصت بیشتری برای توسعه و پیگیری و صدور گواهینامه نیاز دارند. ارتش به آزمایش تکنولوژیهای جدید مشهور است و تخصص آنها می تواند کمک زیادی به پیشرفت تاکسی های هوایی کند. نتیجه می تواند گزینه ای ایمن تر برای مسافران تجاری آینده باشد.
نیکیل گوئل (Nikhil Goel)، مدیر ارشد تجاری Archer توضیح داد: سابقه طولانی در حوزه صنایع دفاعی نظامی وجود دارد که به پیشرفت های فناوری در هوانوردی تجاری کمک می نماید. در صورتیکه ایالات متحده و متحدان ما از هواپیمای هیبریدی عمودپرواز که درحال توسعه آنها هستیم سود خواهند برد، مسافران تجاری نیز خوش شانس خواهند بود.
ظهور کشتی هوایی؟ هیاهوی تاکسی های هوایی ممکنست در ماه های اخیر کمی کم شده باشد، اما این تنها شیوه جدید حمل و نقل هوایی پایدار نیست. یک شیوه حمل و نقل قدیمی به نام کشتی هوایی (Airship) نیز می تواند بار دیگر پا به عرصه بگذارد، برای اینکه جهان در جستجوی وسایل جدید حمل و نقل پایدار می باشد.


بزرگترین هواپیمای جهان، LTA Pathfinder ۱، هم اکنون درحال انجام یک کمپین آزمایشی در سیلیکون ولی، کالیفرنیا است.
با این وجود، همانند تاکسی های پرنده، سؤالاتی در مورد ایمنی، صدور گواهینامه و پذیرش عمومی باقی در مورد کشتی های هوایی نیز وجود دارد. شرکت سازنده LTA Pathfinder، هیدروژن قابل اشتعال مورد استفاده در کشتی های هوایی قدیمی را با هلیوم جایگزین می کند. این کار می تواند تا حدودی فاصله این فناوری قدیمی را با فاجعه هیندنبورگ حفظ و از بروز مجدد آن پیشگیری کند.
هیندنبورگ یک هواپیمای غول پیکر پر از هیدروژن بود که از فرانکفورت به سوی ایالات متحده می رفت. این هواپیما قصد داشت در نیوجرسی فرود بیاید، اما هنگام نزدیک شدن به زمین ناگهان آتش گرفت و منفجر شد. ۳۶ نفر از ۹۷ سرنشین آن جان خودرا از دست دادند. علت حریق بطور دقیق مشخص نشد، اما الکتریسیته ساکن، نشت هیدروژن و لطمه مکانیکی می تواند از موارد احتمالی آن باشد. بعد از این حادثه استفاده از هیدروژن در کشتی های هوایی بطور قابل توجهی کم شد و شرکتها به گاز هلیوم که بی خطر و غیر قابل اشتعال است، روی آوردند.
بااینکه به سختی می توان اظهار داشت که آیا شرکت های تاکسی هوایی و کشتی های هوایی پیروز خواهند بود یا خیر، یک چیز مسلم است؛ این که جهان باید اتکای بیش از اندازه خود به شیوه های حمل و نقل منتشر کننده کربن را کم کند. سال ۲۰۲۴ رکوردهای ناخواسته مختلفی در مورد تغییرات آب وهوایی ثبت گردید. این سال گرم ترین سال ثبت شده بود و چندین فاجعه رخ داد که به تاثیرات آب و هوایی مرتبط بود.
اگر توسعه این فناوری ها و زیرساخت های آنها به خوبی جلو برود، بازهم چالش هایی بر سر راه پذیرش عمومی آنها وجود خواهد داشت که همچون آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: امنیت یکی از نگرانی های اصلی مردم، امنیت این سیستم های حمل و نقل جدید است. ممکنست افراد در مورد امنیت چنین هواپیماهایی سؤالاتی داشته باشند و ارائه مجوزها و گواهینامه های بین المللی می تواند به بهبود احساس امنیت کمک نماید. هزینه بالا بااینکه با گسترش این فناوری، احتمال کاهش هزینه های آن وجود دارد، اما این فناوری در ابتدا گران خواهد بود و بدین سبب چنین سرویس هایی ممکنست تا مدت ها در دسترس عموم مردم قرار نگیرد. مقررات و نظارت با افتتاح تاکسی های پرنده، نیاز به تنظیم قوانین و مقررات هوایی جدید احساس می شود. این قوانین باید تضمین کنند که شرایط امنیتی، محیطی مورد نظر قرار می گیرد. نگرانی های زیست محیطی بااینکه بیشتر تاکسی های هوایی الکتریکی هستند، اما بازهم نگرانی هایی در مورد تاثیرات زیست محیطی آنها وجود دارد. این نگرانی ها شامل مصرف انرژی و استفاده از منابع طبیعی برای ساخت و نگهداری از تاکسی های هوایی می شود. مردم ممکنست نگران باشند که این فناوری به سبب مصرف بالای انرژی برای محیط زیست خطرناک باشد. نگرانی های اجتماعی و شغلی پذیرش تاکسی های هوایی ممکنست موجب نگرانی شاغلان بخش حمل و نقل زمینی مانند راننده های تاکسی و دیگر کارکنان حمل و نقل شود و این افراد احساس کنند که ممکنست شغل خودرا از دست بدهند. آلودگی صوتی آلودگی صوتی از دیگر نگرانی های موجود است. از آن جا که تاکسی های هوایی بطور معمول از ملخ یا پروانه برای بلند شدن و نشستن استفاده می نمایند، ممکنست صدای تولیدشده توسط آنها برای مناطق شهری بیش از اندازه باشد. روش های جدید حمل و نقل پایدار می تواند به ممانعت از وقوع فجایع بیشتر کمک نماید. با این وجود، باید جایگزین های ایمن برای فناوری های موجود ارائه شود و همین طور زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این طرح های نوآورانه وجود داشته باشد. همین طور پذیرش هر فناوری جدیدی توسط عموم مردم با چالش های خاصی همراه خواهد بود، در این صورت نیز حتی اگر سال پیش رو نقطه عطفی برای تاکسی های هوایی و کشتی های هوایی باشد، راه طولانی برای اپراتورها برای جلب اعتماد عمومی وجود خواهد داشت.



منبع:

1404/01/07
13:48:06
5.0 / 5
34
تگهای خبر: پشتیبان , تحقیقات , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری
با وب کنفرانس فاصله‌ها را کم کنید، ارتباطات را تقویت کنید