آیا سال 2025 سال استارشیپ خواهد بود؟
وب کنفرانس: فضاپیمای استارشیپ ممکنست در سال میلادی 2025 در هر ماه دو بار پرتاب شود.
به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، استارشیپ با ارتفاع ۴۰۰ فوت(۱۲۲ متر) بزرگترین و قدرتمندترین سیستم موشکی است که تابحال تولید شده است و به شکلی طراحی شده که بطور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشد. اسپیس ایکس بر این باور است که این ترکیب قدرت و کارایی، پیشرفتی کلیدی است که به بشریت اجازه می دهد تا به انواع شاهکارهای پرواز فضایی برسد که همچون آنها می توان به اسکان روی مریخ که رویای دیرینه بنیانگذار این شرکت و مدیرعامل آن یعنی ایلان ماسک است، اشاره نمود.
به نقل از اسپیس، این چشم انداز ممکنست طی ۱۲ ماه آتی روشن تر شود، برای اینکه بنظر می رسد استارشیپ در سال ۲۰۲۵ جهشی بزرگ داشته باشد.
افزایش نرخ پرواز
استارشیپ تا به امروز شش بار پرتاب شده است که دو بار در سال ۲۰۲۳ و چهار بار در سال ۲۰۲۴ بوده است.
این وسیله نقلیه در این پروازهای آزمایشی پیشرفت زیادی داشت، همه آنها از پایگاه فضایی استاربیس اسپیس ایکس در جنوب تگزاس پرواز کردند. به عنوان مثال، در سه مورد اخیر، هر دو بخش استارشیپ که شامل پیشران فوق سنگین و فضاپیمای ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) مرحله بالایی، معروف به استارشیپ می شود از سفر رو به پایین در جو زمین به صورت متصل و یک تکه، جان سالم به در بردند.
در پرواز پنجم که در روز ۱۳ اکتبر به فضا پرتاب شد، برج پرتاب استاربیس با بازوهای «چاپستیک» خود، پیشران سوپرهوی را که درحال بازگشت بود در هوا گرفت و استراتژی بازیابی را که اسپیس ایکس در نظر دارد برای هر دو بخش استارشیپ در ماموریت های عملیاتی آتی به کار گیرد، به نمایش گذاشت.
دریافت فضاپیما در هوا می تواند در سال ۲۰۲۵ به یک منظره نسبتا رایج تبدیل گردد. اسپیس ایکس درخواست کرده است تا تعداد پروازهای مجاز استارشیپ از استاربیس را در سال آینده پنج برابر بیشتر و به ۲۵ مورد افزایش دهد و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) تایید اولیه خودرا اعلام نموده است.
پیش نویس ارزیابی زیست محیطی که توسط اداره هوانوردی فدرال در ماه نوامبر انتشار یافت، نه فقط ۲۵ پرتاب استارشیپ از استاربیس، بلکه ۵۰ دریافت فضاپیما از هوا در این پایگاه فضایی را نیز تایید می کند که ۲۵ مورد برای گرفتن پیشران سوپرهوی و ۲۵ مورد برای گرفتن استارشیپ در هوا انجام خواهند شد. اسپیس ایکس همین طور مجوز اداره هوانوردی فدرال برای پرتاب پرواز هفتم استارشیپ(Flight ۷) را دارد که ممکنست در اوایل تا اواسط ژانویه صورت گیرد.
چنین افزایشی برای اسپیس ایکس که استراتژی توسعه موشکی آن بر پرواز، تکرار و سپس پرواز مجدد متمرکز است، بسیار بزرگ خواهد بود. و دلیلی وجود ندارد که فکر نماییم آن هدف دور از دسترس است. به هر حال، این شرکت بالاتر از ۱۳۰ ماموریت مداری را در سال ۲۰۲۴ انجام داده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها با موشک فالکون ۹ انجام شده است.
۲۵ پرواز استارشیپ در سال با هدف نهایی فاصله دارد. این شرکت در نظر دارد به افزایش نرخ پرتاب ها در سال ۲۰۲۶ و بعد از آن نیز ادامه دهد.
کتی لودرز(Kathy Lueders)، مدیر کل عملیات استاربیس اسپیس ایکس، در ماه نوامبر در جریان کنگره ملی آژانس فضایی مکزیک اظهار داشت: ایلان می گوید، سال آینده دوست دارد ما ۲۵ ماموریت در سال داشته باشیم و در چند سال آینده، به ۱۰۰ ماموریت بیشتر می شود. او به من می گفت، کتی، من دوست دارم چند بار در روز پرتاب انجام دهم.
همه این ماموریت های آینده از پایگاه فضایی استاربیس پرواز نمی کنند. اسپیس ایکس همین طور در نظر دارد استارشیپ را از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب کند، که قبل از این میزبان پرتاب موشک های فالکون ۹ و فالکون هوی این شرکت بوده است.
پروازهای سرنشین دار از راه می رسند
اسپیس ایکس هم اکنون مشتریانی برای استارشیپ دارد که همچون آنها ناسا است که از این موشک بزرگ به عنوان نخستین فرودگر سرنشین دار برای برنامه اکتشاف ماه آرتمیس استفاده خواهدنمود.
اگر همه چیز براساس برنامه جلو برود، مرحله بالایی استارشیپ، فضانوردان ناسا را در نزدیکی قطب جنوبی ماه در ماموریت آرتمیس ۳، که هم اکنون مقرر است در اواسط سال ۲۰۲۷ پرتاب شود، فرود خواهد آورد.
این برنامه بارها به تعویق افتاده است، بتازگی به سبب مشکلات مربوط به کپسول سرنشین دار اوریون ناسا بار دیگر به تعویق افتاد. طرح آرتمیس ۳ از فضانوردان می خواهد که با بهره گیری از موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا، زمین را سوار بر کپسول اوریون ترک کنند. در مدار ماه، اوریون با یک مرحله فوقانی استارشیپ روبرو خواهد شد که فضانوردان را به سطح ماه خواهد برد.
باتوجه به محدودیت های بودجه ناسا و دشواری کلی ماموریت های سرنشین دار، خصوصاً زمانی که شامل یک سامانه پرواز فضایی کاملا جدید باشد، معین نیست که آیا آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۷ آماده پرواز خواهد بود یا خیر. شاید ناسا می خواهد پیش از سوار کردن فضانوردان، چند پرواز موفق بدون سرنشین از استارشیپ ببیند.
اما مطمئنا استارشیپ تا آن زمان آماده ایفای نقش های معمولی تری در پروازهای فضایی خواهد بود.
موشک بزرگ تر، تقاضای بیشتر
بگفته اسپیس ایکس، استارشیپ در طول زمان حتی بزرگ تر و قدرتمندتر خواهد شد.
با چند ارتقای برنامه ریزی شده، استارشیپ سه برابر نیروی رانش سترن V را بعلاوه مزیت قابلیت استفاده مجدد کامل، خواهد داشت.
استارشیپ ۲ قادر به حمل بالاتر از ۱۰۰ تُن به مدار خواهد بود و استارشیپ ۳ قادر خواهد بود بالاتر از ۲۰۰ تُن را به مدار ببرد. میزان جرمی که ما قادر به پرتاب به ازای هر موشک هستیم برای ایجاد شهری پایدار در مریخ بسیار اهمیت دارد.
ماسک می گوید از آنجا که استارشیپ کاملا قابل استفاده مجدد است، این وسیله نقلیه در نهایت می تواند چنین مقادیری را با تنها دو تا سه میلیون دلار در هر پرواز عرضه نماید. این بسیار ارزان خواهد بود. اسپیس ایکس هم اکنون ماموریت های فالکون ۹ را به قیمت حدود ۶۷ میلیون دلار می فروشد.
این اعداد پیش بینی شده استارشیپ ممکنست برای استقرار در مریخ طراحی شده باشند، اما این موشک بزرگ می تواند در نهایت ماموریت های زیادی را ممکن کند. اسپیس ایکس در نظر دارد مونتاژ ابرصورت فلکی پهن باند استارلینک خودرا با بهره گیری از استارشیپ به انتها برساند و مشتریان مختلفی نیز احتمالاً راه هایی جهت استفاده از این وسیله نقلیه پیدا خواهند کرد.
منبع: وب كنفرانس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب