کدام اپراتورهای ارتباطی در سرعت اینترنت و مکالمه پیشتاز هستند
به گزارش وب کنفرانس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود به مساله عملکرد شبکه های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده ای پرداخته است.
به گزارش وب کنفرانس به نقل از مهر؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود با عنوان «گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به مساله عملکرد شبکه های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده ای پرداخته است. این داده ها اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل عرضه می دهند و بر معیارهایی همچون زمان تأخیر، نرخ قطعی سرویس ها و میزان موفقیت در برقراری ارتباطات صوتی و داده ای تمرکز دارند. نگاهی به عملکرد شبکه های ثابت و سیار یکی از مهم ترین شاخصها در ارزیابی کیفیت شبکه، متوسط زمان رفت وبرگشت بسته ها (RTT) بحساب می آید. این معیار نشان دهنده مدت زمان لازم برای ارسال و دریافت داده ها در شبکه است. طبق گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت این شاخص در سه ماه سوم تابستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
شبکه ثابت داخلی: ۱۹.۷۵ میلی ثانیه
شبکه ثابت بین الملل: ۷۷.۵۸ میلی ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۳۵.۹۹ میلی ثانیه
شبکه سیار بین الملل: ۹۷.۸۳ میلی ثانیه نکته جالب توجه داده های عرضه شده اینست که زمان تأخیر داخلی در شبکه های ثابت کمتر از سیار بوده؛ امری که نشان دهنده پایداری بیشتر این شبکه ها است. از طرفی، گویی متوسط زمان رفت وبرگشت بسته ها بین الملل در قسمت ثابت و سیار به ترتیب حدود ۴ و ۳ برابر اینترنت داخلی بوده است.
همینطور در قسمت تأخیر متغیر که نوسانات زمانی در ارسال و دریافت داده ها را نشان می دهد، عملکرد شبکه ها به تفکیک ثابت و سیار و داخلی و بین الملل به شرح زیر است: شبکه ثابت داخلی: ۱.۰۷ میلی ثانیه
شبکه ثابت بین الملل: ۱.۵۹ میلی ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۵.۸۸ میلی ثانیه
شبکه سیار بین الملل: ۶.۵۱ میلی ثانیه شایان ذکر است که شبکه های ثابت در این شاخص هم برتری دارند و کمترین تأخیر متغیر را ثبت کرده اند.
کیفیت خدمات صوتی و داده ای یکی دیگر از مهم ترین جنبه های بررسی کیفیت خدمات، نرخ موفقیت و نرخ قطعی سرویسهای صوتی و مبتنی بر داده است. بر همین مبنا و بر اساس گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تابستان ۱۴۰۳، این مقادیر برای اپراتورهای شاخص کشور به شرح جدول زیر بوده است.
طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی همراه اول در فناوری 2G و 3G به ترتیب ۹۸.۶۹ و ۹۹.۷۷ درصد بوده است. همینطور این آمار برای ایرانسل در قسمت های مذکور ۹۷.۶۹ و ۹۹.۴۹ درصد موفقیت را نشان داده است. رایتل هم که کل سرویس صوتی آن بر فناوری 3G مبتنی است، آمار ۹۹.۷۳ درصد موفقیت را به ثبت رسانده است. در ادامه میزان قطعی سرویس صوت برای هر یک از اپراتورها به شرح زیر است: همراه اول
فناوری 2G: 0.41 درصد
فناوری 3G: 0.13 درصد
ایرانسل
فناوری 2G: 0.51 درصد
فناوری 3G: 0.3 درصد
رایتل
فناوری 3G: 0.63 درصد وضعیت خدمات مبتنی بر داده اپراتورهای همراه: همینطور طبق گزارش مذکور، میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس داده همراه اول در فناوری 3G و 4G به ترتیب ۹۹.۲۵ و ۹۹.۸ درصد بوده است. همینطور این آمار برای ایرانسل در قسمت های مذکور شامل ۹۷.۴۱ و ۹۹.۶۳ درصد موفقیت می شود. علاوه بر این، رایتل هم موفق به برقراری موفقیت آمیز سرویس داده به میزان ۹۸.۹۳ و ۹۹.۶۱ درصد در شبکه های 3G و 4G شده است. بررسی داده های آماری عرضه شده در این بخش نشان داده است که همراه اول در هر دو تکنولوژی (3G و 4G) نرخ موفقیت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر اپراتورها داشته است. در قسمت سرعت انتقال داده که نشان دهنده توانایی شبکه در عرضه سرعت بالا برای کاربران است، سرعت متوسط انتقال داده برای مشترکین نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) مورد بررسی قرار گرفته است. داده های عرضه شده در این بخش، تفاوت قابل ملاحظه ای میان اپراتورها را نشان داده است. بر همین اساس، رایتل در سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم و همراه اول در نسل سوم پیشتاز هستند.
با بررسی داده های این گزارش میتوان نتیجه گرفت که هنوز تفاوت های قابل توجهی در کیفیت خدمات عرضه شده توسط اپراتورهای مختلف وجود دارد و در چنین شرایطی سرعت بیشتر، نرخ قطعی کمتر و پایداری خدمات از اولویت هایی هستند که هر اپراتور باید برای حفظ رضایت کاربران خود درنظر بگیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب