ابداع یک تکنولوژی جدید برای تصحیح خطای کوانتومی

ابداع یک تکنولوژی جدید برای تصحیح خطای کوانتومی

به گزارش وب کنفرانس، محققان کره جنوبی یک فناوری اختصاصی را برای تصحیح خطای کوانتومی ابداع نموده اند که فراتر از فناوری های ابداع شده توسط شرکتهای پیشرو جهان در حوزه محاسبات کوانتومی است.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، حل مشکل خطا برای کاربرد عملی فناوری های محاسبات کوانتومی که از عملکرد کامپیوتر های دیجیتال پیشی می گیرند، ضروری می باشد. اطلاعات ورودی یک کیوبیت که کوچک ترین واحد محاسبات کوانتومی است، به سرعت از بین می روند و مستعد خطا هستند.
به نقل از نیوز وایز، مهم نیست که چقدر خطاها را کاهش می دهیم و دقت را در کنترل کیوبیت بهبود می بخشیم چونکه با افزایش اندازه سیستم و مقیاس محاسباتی، خطاها جمع می شوند و اجرای الگوریتم ها را غیر ممکن می سازند. تصحیح خطای کوانتومی، راهی برای حل کردن این مشکل است. با تشدید رقابت برای برتری جهانی در فناوری کوانتومی، بیشتر شرکتهای بزرگ و گروههای پژوهشی پیشرو در توسعه محاسبات کوانتومی بر توسعه فناوری تصحیح خطای کوانتومی تمرکز کرده اند.
دکتر «سئونگ وو لی»(Seung-Woo Lee) و گروهش در مرکز تحقیقات فناوری کوانتومی «مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی»(KIST)، یک فناوری تصحیح خطای کوانتومی را در سطح جهانی توسعه داده اند و یک ساختار محاسبات کوانتومی مقاوم در مقابل خطا را برپایه آن طراحی نموده اند. آنها نشان داده اند این تکنولوژی جدید می تواند از فناوری تصحیح خطای کوانتومی که به تازگی توسط شرکت آمریکایی «PsiQuantum» توسعه یافته است، بهتر عمل کند. شرکت PsiQuantum یک رهبر جهانی در توسعه کامپیوتر های کوانتومی همه منظوره است.
عملکرد محاسبات کوانتومی جهانی، به واسطه تصحیح خطای کوانتومی با آستانه تحمل خطا ارزیابی می شود. این آستانه نشان داده است که چطور می توان خطاها را در محاسبات کوانتومی تصحیح کرد و هرچه فناوری تصحیح خطا و طراحی ساختاری بهتر باشد، ارزش بالاتری دارد.
فناوری تصحیح خطای کوانتومی، یک مولفه اساسی در توسعه کامپیوتر های کوانتومی است که نه تنها از کیوبیت های مبتنی بر فوتون، بلکه از کیوبیت های ابررسانا، تله های یونی و اتم های خنثی هم استفاده می نمایند و در سراسر دنیا بسیار رقابتی هستند.
پژوهش مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی، نخستین نمونه در نوع خود در این کشور به حساب می آید و مبحث قابل توجه اینست که باآنکه کره جنوبی در زمینه محاسبات کوانتومی عقب مانده اما یک فناوری مهم این حوزه را در سطح جهانی توسعه داده است.
به عقیده محققان، این موفقیت نشان داده است که کره جنوبی می تواند به فناوری کشورهای پیشرو در زمینه کوانتوم برسد و حتی از آنها پیشی بگیرد. همینطور انتظار می رود کره جنوبی با به کارگیری این موفقیت که درخواست های ثبت اختراع را در سطح داخلی و بین المللی تکمیل کرده است، نقش مهمی را در ساخت یک سیستم محاسبات کوانتومی مستقل ایفا کند.
دکتر لی اظهار داشت: درست مانند فناوری طراحی تراشه های نیمه رسانا، طراحی ساختار مقاوم به خطا برای محاسبات کوانتومی مهم می باشد. حتی اگر ۱۰۰۰ کیوبیت فیزیکی وجود داشته باشد، محاسبه یک وظیفه کوانتومی منطقی مشکل خواهد بود؛ مگر این که ساختاری وجود داشته باشد تا تصحیح خطای کوانتومی را انجام دهد. هنوز فاصله بسیاری با عملی شدن محاسبات کوانتومی وجود دارد اما ما معتقدیم که پژوهش ما به جلو بردن این زمان کمک کرده است.
این پژوهش در مجله «Physical Review Letters» به چاپ رسید.




منبع:

1403/06/21
12:49:05
5.0 / 5
63
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینکهای وب كنفرانس
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری