ویدئوی ترسناکی از خودروی تسلا در آستانه برخورد با یک قطار درحال حرکت

ویدئوی ترسناکی از خودروی تسلا در آستانه برخورد با یک قطار درحال حرکت

وب کنفرانس: ویدئویی که توسط مالک یک خودروی «تسلا» پخش شده، نشان میدهد که این خودرو در حالت کاملا خودران در آستانه برخورد با یک قطار درحال حرکت بوده است.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از ایسنا، یکی از مالکان خودروی «تسلا»(Tesla) با نشر یک ویدئو، از خاصیت «کاملا خودران» وسیله نقلیه خود انتقاد نمود. دلیل انتقاد او، حرکت خودرو به سمت قطار روبرو قبل از مداخله او بود.
به نقل از دیلی میل، «کریگ دوتی»(Craig Doty) که اهل اوهایو است، در اوایل ماه جاری شبانه درحال رانندگی در یک جاده بود که تسلای او بدون هیچ نشانه ای از کاهش سرعت، به یک قطار درحال عبور نزدیک شد. دوربین «دش کم»(Dashcam) داخل خودرو از همه این مراحل فیلمبرداری کرده است.
دوتی اظهار داشت که خودروی وی در آن زمان در حالت کاملا خودران قرار داشت و به رغم عبور قطار از جاده، سرعتش را کاهش نداد. دوتی مدل خودروی خودرا مشخص نکرد.
در این ویدئو به نظر می آید که راننده مجبور شده است با انحراف به سمت راست مداخله کند و با گذشتن از تابلوی تقاطع راه آهن، در چند قدمی قطار درحال حرکت متوقف شود.
تسلا با شکایت های گوناگون از طرف مالکانی روبرو شده که ادعا می کنند خاصیت کاملا خودران یا اتوپایلت موجب تصادف آنها شده است. بگفته مالکان، دلیل تصادف این بوده که خودرو توقف نکرده یا از مسیر منحرف نشده است. این مشکل در بعضی موارد جان رانندگان را گرفته است.
بر طبق گزارش «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ راه آمریکا»(NHTSA) که تا آوریل ۲۰۲۴ انتشار یافته است، سیستم های اتوپایلوت مدلهای Y، X، S و ۳ تسلا از سال ۲۰۱۹ در مجموع در ۱۷ مرگ و ۷۳۶ تصادف دخیل بوده اند.
دوتی این رخداد را در سایت «تسلا موتورز کلاب»(Tesla Motors Club) گزارش داد و اظهار داشت که او کمتر از یک سال مالک این خودرو بوده اما خودرو در شش ماه گذشته دو بار در حالت کاملا خودران تلاش نموده است تا مستقیما به سمت یک قطار درحال عبور برود.
دوتی اضافه کرد که تلاش نموده تا این حادثه را گزارش کند و موارد مشابه خودرا بیابد اما وکیلی پیدا نکرده که پرونده او را بپذیرد برای اینکه جراحات قابل توجهی را متحمل نشده و تنها با کمردرد و کبودی بدن روبه رو شده است.
دیلی میل برای اظهار نظر با تسلا و دوتی تماس گرفت.
تسلا به رانندگان هشدار می دهد که از سیستم کاملا خودران در نور کم یا شرایط آب وهوایی نامناسب مانند باران، برف، نور مستقیم خورشید و مه استفاده نکنند برای اینکه این شرایط می توانند عملکرد خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. دلیل می تواند این باشد که شرایط آب وهوایی در عملکرد سنسور تسلا تداخل ایجاد می کنند. این حسگرها شامل سنسورهای اولتراسونیک هستند که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای هشدار دور شدن از اجسام مجاور استفاده می نمایند.
همچنین، تسلا از سیستم های راداری و دوربین های ۳۶۰ درجه استفاده می نماید که به تولید فرکانس های نور کم می پردازند تا تعیین کنند آیا خودرویی در نزدیکی آن وجود دارد یا خیر. این سیستم ها داده هایی را درباره ی مناطق اطراف همچون شرایط جاده، ترافیک و اجسام مجاور جمع آوری می کنند اما در دید کم، قادر به تشخیص دادن دقیق شرایط اطراف خود نیستند.
هنگامی که از دوتی پرسیده شد چرا بعد از نخستین حادثه باز هم به استفاده کردن از سیستم کاملا خودران ادامه داده است، اظهار داشت که به درستی عملکرد آن اطمینان داشته برای اینکه برای مدتی مشکل دیگری نداشته است.
وی ادامه داد: بعد از مدتی استفاده کردن از سیستم کاملا خودران، به عملکرد درست آن اعتماد پیدا می کنید. شما فرض می کنید وقتی به خودروی جلویی نزدیک می شوید، سرعت خودرو کاهش می یابد؛ تا اینکه خودرو دیگر این کار را انجام نمی دهد و ناگهان مجبور می شوید کنترل را در دست بگیرید. این رضایت می تواند به مرور زمان به علت عملکرد سیستم ایجاد شود که بطور معمول مطابق انتظار است اما حوادثی از این دست می توانند شرایط نگران کننده ای را پدید آورند.
دفترچه راهنمای تسلا به رانندگان هشدار می دهد که فقط به خاصیت کاملا خودران اتکا نکنند و همیشه دست خودرا روی فرمان نگه دارند، مراقب شرایط جاده و ترافیک اطراف باشند، به عابران پیاده و دوچرخه سواران توجه نمایند و همیشه آماده عملکرد فوری باشند.
دادخواست ارائه شده در سوم مه، سیستم اتوپایلوت تسلا را به ایجاد یک تصادف آتشین متهم کرده که موجب کشته شدن یک مرد اهل کلرادو شده است. این مرد درحال رفتن از زمین گلف به خانه بود. خانواده «هانس وون اوهاین»(Hans Von Ohain) ادعا کردند که وی در ۱۶ مه ۲۰۲۲ از سیستم اتوپایلوت تسلا مدل ۳ ۲۰۲۱ بهره برده و به شدت از جاده به سمت راست منحرف شده اما «اریک راسیتر»(Erik Rossiter) که مسافر خودرو بود، اظهار داشت که راننده در زمان تصادف به شدت مست بوده است.
اوهاین کوشش کرد تا کنترل خودرو را باردیگر به دست بگیرد اما نتوانست و در اثر برخورد خودرو با درخت و شعله ور شدن آن جان خودرا از دست داد. گزارش کالبدشکافی بعدا نشان داد که اوهاین هنگام مرگ، سه برابر حد مجاز الکل در بدن خود داشته است.
یک مرد اهل فلوریدا نیز در سال ۲۰۱۹ به علت ترمز نکردن سیستم اتوپایلت تسلا مدل ۳ و رفتن خودرو زیر یک تریلر کشته شد.
در اکتبر سال گذشته، تسلا نخستین شکایت خودرا در خصوص اینکه خاصیت کاملا خودران به مرگ یک مرد اهل لس آنجلس منجر گردیده است، برنده شد. در آن حادثه، تسلا مدل ۳ از بزرگراه منحرف شد و قبل از شعله ور شدن به یک درخت برخورد کرد.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا، تصادفات در رابطه با حالت اتوپایلت را بررسی کرد و اظهار داشت که ضعیف بودن سامانه کمک راننده در خراب شدن خودرو نقش داشته است. در گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا آمده است: حالت اتوپایلت به سوءاستفاده قابل پیش بینی و تصادفات قابل اجتناب منجر گردید. عدم توجه راننده و استفاده نامناسب، این سیستم را به اندازه کافی تضمین نکرد.
تسلا در ماه دسامبر یک بروزرسانی نرم افزار را برای دو میلیون خودرو در آمریکا منتشر نمود که قرار بود سیستم های کاملا خودران خودرو را بهبود ببخشد اما اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا حالا خاطرنشان کرده که باتوجه به بروز تصادف های بیشتر، این بروزرسانی احتمالاً کافی نبوده است.
«ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل تسلا درباره ی گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اظهار نظر نکرده است اما پیش تر از اثربخشی سیستم های خودران تسلا حمایت کرده و در پست سال ۲۰۲۱ خود در ایکس نوشته بود: افرادی که از خاصیت اتوپایلت استفاده می نمایند، ۱۰ برابر کمتر از رانندگان یک وسیله نقلیه معمولی در معرض تصادف هستند.
«فیلیپ کوپمن»(Philip Koopman) پژوهشگر ایمنی خودرو و استاد مهندسی کامپیوتر در «دانشگاه کارنگی ملون»(CMU) اظهار داشت: مردم به علت اعتماد نابه جا به قابلیت های خودران تسلا می میرند. حتی اقدامات ساده می توانند ایمنی را بهبود ببخشد. تسلا بر طبق داده های نقشه موجود در خودرو می تواند استفاده از حالت اتوپایلت را به جاده های مورد نظر محدود کند. این شرکت می تواند نظارت را بهبود ببخشد تا رانندگان هنگام استفاده از حالت اتوپایلت نتوانند در تلفن های همراه خود غرق شوند.
در ادامه می توانید ویدئوی دوتی را ببینید.



منبع:

1403/03/02
15:12:01
5.0 / 5
397
تگهای خبر: پژوهش , سایت , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری