روند تلکو بانک ها به سمت پرداخت های اعتباری است

روند تلکو بانک ها به سمت پرداخت های اعتباری است

به گزارش وب کنفرانس، نشست تخصصی تلکو بانکها با رویکرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مکمل امروز با حضور نمایندگانی از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت برگزار گردید.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست تخصصی «تلکو بانک ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» ظهر امروز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت مخابرات ایران و حضور نمایندگانی از همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری برگزار گردید. در شروع این نشست تخصصی سید میثم سیدصالحی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران بعنوان مدیر این نشست تخصصی با طرح این مورد که تلکوبانک عملا زاییده مشترک دو صنعت بانک و تلکام است و به واسطه جنبه فعالیتهای مشترک شان در سالهای اخیر و فعالیتهای نوآورانه در این دو صنعت پیدایش یافته است، اظهار نمود: به سبب عملیاتی مفهوم جدیدی نیست و قدمت یک دهه ای دارد؛ اما یک وجه از همگرایی این دو صنعت ناشی از فشار تقاضا از سمت مشتریان یا کشش بازار برای عرضه خدمات نوین و فناورانه در هر دو صنعت بوده است. * اپراتورهای تلکامی همواره در لبه تکنولوژی بوده اند وی با اشاره به اینکه شرکتهای تلکامی همواره از دیر باز برای حفظ و نگهداشت مشترکان خود تلاش داشته اند تا در لبه تکنولوژی باشند، ابراز کرد: دغدغه حفظ مشترکان در سمت بانکها هم وجود دارد و این همگرایی می تواند در نهایت به عرضه سرویسهای نوین، نرم و کم هزینه ختم شود چونکه در ترند بین المللی، اغلب صنایع برای ادامه فعالیتهای خود نیازمند ایجاد ارتباطی وسیع با شرکتهای تلکامی هستند. سیدصالحی بعد از طرح مبحث کلی و بیان رویکرد این نشست تخصصی با طرح این پرسش که «در دنیا چه اتفاقی در حوزه تلکوبانک ها افتاده است؟»، به استقبال اعضای حاضر در پنل رفت. * تلکوبانکینگ در ایران مبحث جدی نیست؛ باید به سمت پرداخت های اعتباری رفت مصطفی درجزی، مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول هم از دیگر اعضای کلیدی حاضر در پنل بود که رویکرد صحبت هایش معطوف به بازار داخلی و راهکارهای عملی همکاری بین بانکها و اپراتورها بود. وی با تاکید بر این که «تلکوبانک» راهکاری برای دسترس پذیرتر کردن است، اظهار نمود: بحث تلکوبانک ها به علت این که خدمات بانکی را بسیار در دسترس قرار می دهند، چندان جای بحث در کشور ما ندارد چونکه هم خدمات بانکی فناورانه ای داریم و هم امکان استفاده از خدمات بانکی در هر جایی فراهم است. درجزی کاربرد تلکوبانکینگ را مختص کشورهایی دانست که سرویسهای مخابراتی پیشرفته اما شبکه بانکی نسبتا عقب مانده ای از منظر تکنولوژی داشتند. اما در مقابل مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول مباحثی از قبیل «پرداخت های مالی بر بستر موبایل» را جزو بروزترین مباحث جاری در دنیا دانست که در جلسات اخیر ITU هم به آن پرداخته و در نهایت به این جمع بندی رسیدند که در این عرصه احتیاج به رگولاتور مستقل از بانک و مخابرات وجود دارد. وی با تاکید بر این که «پرداخت های نقدی» در دنیا جایگاه خویش را از دست داده و حتی در حمل و نقل های شهری هم دیگر از مسافران پول نقد دریافت نمی گردد، اظهار داشت: برای حرکت مطابق این چارچوب جهانی، این اپراتورها هستند که می توانند حتی با وجود تحریم های ظالمانه بین المللی، با سرویس رومینگ بین المللی خود امکان پرداخت غیرنقدی مسافران ایرانی که به خارج از کشور رفته اند را فراهم نمایند. اشاره درجزی به مبحث پرداخت های اعتباری و ابتکار عملی که اپراتورهای تلفن همراه در این عرصه دارند، سبب شد تا به مزیت های اساسی اپراتورهای غالب تلفن همراه از قبیل «ضریب نفوذ بالا» و «سیمکارت های دائمی» هم بپردازد و از آنها بعنوان پیش نیازهایی برای عرضه خدمات پرداختی خرد مبتنی بر موبایل یاد کند. او همینطور خاطرنشان کرد: بیگ دیتا موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور مزیتی است که می تواند به کمک صنعت بانکی کشور بیاید و به بحث «پرداخت اعتباری و خرد» رنگ و رویی ببخشد. درجزی در اینباره اظهار داشت: بعنوان مثال همراه اول با در اختیار داشتن بیشتر از 20 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی، به سادگی می تواند بحث «توثیق» را راهبری کند و برپایه اعتبار و رفتار مشترکان خود در شبکه، مبادرت به عرضه اعتبار به آنها و ارتقای قدرت خریدشان کند. * به دنبال حوزه هایی نظیر خرید اعتباری هستیم باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل هم که دیگر نماینده حاضر در این پنل از سمت اپراتورهای تلفن همراه بود با اشاره به اینکه مهم ترین مزیتی که اپراتورهای تلفن همراه می توانند برای بانکها ایجاد کنند، کاهش هزینه های آنهاست، اظهار نمود: اگر این همکاری همین امروز شکل گیرد، اپراتورها با پیشنهاداتی که دارند می توانند تا پنج برابر از هزینه بانکها بکاهند. وی اظهار داشت: همینطور تصور می نماییم توان تولید سوپر اپ های را در کشور داریم که هر آن چه موردنیاز بانکها باشد، عرضه نماید و علاوه بر آن امنیت زیرساخت های ما هم می تواند پیشنهاد بسیار جذاب و کمک کننده ای برای اپراتورها باشد تا به این سمت بیایند. در ادامه صمدی ورود ایرانسل به بحث بانکداری را فعلاً از راه کیف پول دیجیتال دانست و خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این کار را برپایه مجوزی که بانک مرکزی عرضه داد، پیش ببریم و به دنبال ورود به حوزه های دیگر نظیر خرید اعتباری هم هستیم. * تلکوبانکینگ به مفهوم عرضه خدمات بانکی در چارچوب سرویس بلال مدحج بعنوان مشاور حوزه تحول دیجیتال حاضر در این جلسه که نیم نگاهی به روندهای جهانی داشت، عنوان نمود که «در دنیا حرکت از فراهم کنندگی سرویسهای ارتباطی به سمت فراهم کنندگی سرویسهای پلتفرمی است»؛ زمانیکه این اتفاق می افتد فراهم کننده سرویس پلتفرمی بعنوان یک فراهم کننده سرویس ابری شناخته می شود و مبادرت به عرضه خدمات بانکی در چارچوب سرویس (BaaS) می کند. ایشان در ادامه تشریح روند فعالیت تلکوبانک ها و تاکید بر جایگاه شرکتهای تلکامی بعنوان بازیگران جدی حوزه های کیف پول و پرداخت، نیم نگاهی به مدلهای کسب و کاری و درآمدی آنها در چارچوب های «The Mobile Money Wallet»، «The Niche Preposition»، «The Telco Neobank» و «The Super App» داشت که کاربست های آن درحال پیاده سازی و اجرا در اپراتورهای بین المللی است. * مخابرات به دنبال توسعه زیرساخت های ابری است امیررضا مغازه ای، مدیرکل یکپارچه سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران هم ضمن همراهی و تأیید صحبت های مدیران همراه اول و ایرانسل و دیدگاه آنها به این صنعت، به بیان اقدامات کلیدی مخابرات برای بسترسازی و توسعه زیرساخت های ارتباطی که می تواند کمک کننده به مبحث بحث این نشست باشد، پرداخت. وی اظهار نمود: شرکت مخابرات درحال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای رفع دغدغه های بانکها و شرکتهای پرداختی است و بزودی تفاوت چشمگیر آنرا در قسمت سرویس هایی که مبتنی بر ابر عرضه خواهد شد، احساس می نماییم. در انتها این نشست که با عرضه مفاهیم و موضوعات متنوعی در زمینه پرداخت های اعتباری، موبایل بانکینگ، امتیازدهی اعتباری از راه شبکه موبایل و... همراه بود، ضمن عرضه جمع بندی و اعلام آمادگی اپراتورهای تلفن همراه برای ورود به مباحث نوین و کمک به صنعت بانکی، فضای تعامل شرکت کنندگان در نشست با اعضای حاضر در پنل هم فراهم گردید.


منبع:

1402/10/21
14:58:33
5.0 / 5
307
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات سیار , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری