گزارش وب كنفرانس؛

وقتی افراد مشهور هم در دام فیک نیوزها می افتند

وقتی افراد مشهور هم در دام فیک نیوزها می افتند

افتادن چهره های مشهور رسانه ای در دام فیک نیوزها، بار دیگر لزوم حکمرانی بر فضای مجازی را روشن می کند.


به گزارش وب کنفرانس به نقل از مهر، از زمان رواج فضای مجازی و شبکه های آنلاین در بین ملل مختلف، همواره مسأله چگونگی «حکمرانی در فضای مجازی»، ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است. پدیده فضای مجازی دارای ابعاد چندگانه ای است و در رویارویی با آن، ابتدا درک اهمیت این پدیده ضروری می باشد. این پدیده از الگوها و بازیگران گوناگونی پیروی می کند. تلقی از فضای مجازی بعنوان جهان جدیدی مماس یا در بطن جهان واقع، تلقِی دقیق و منطبق با حقیقت نیست و تعبیر مجازی کمی فریبنده است از همین رو یکی از تبعات فضای مجازی، «صدق گریزی» است. یک وجه صدق گریزی به هویت های جعلی و غیرواقعی در فضای مجازی برمی گردد، اما صدق گریزی ابعاد وسیع تری دارد. اصولاً ً قابلیت های موجود در فضای مجازی، بستر مساعد را برای رشد ویروس دروغ و فریب مهیا می کند و این استعداد را تقویت می کند که افکار عمومی جهان از حقایق دور بماند البته این از تبعات حتمی فضای مجازی نیست، اما گرایشی با قدرت زیاد است که توجه به آن ضروری می باشد. از همین رو دولت های مختلف با ایجاد قوانین و مقرراتی، مقابله با پدیده اخبار جعلی و فیک نیوزها را به جد دنبال می کنند به صورتی که این روزها با تعداد بیشمار اقدامات، محدودیت ها و جریمه های کشورهای مختلف در این حوزه مواجه هستیم. اما آنچه این روزها در کشور ما می گذرد خلاف رویه سایر کشورها است. از چندی پیش فعالان عرصه فضای مجازی درباره حکمرانی این فضا در کشور اخطار داده و دغدغه آنرا مطرح کرده اند. مقام معظم رهبری هم با به کار بردن عنوان «فضای مجازی ول» حکمرانی و ضابطه مند کردن آنرا تذکر داده اند اما تا کنون اقدام درخور و قابل توجهی در این حوزه صورت نگرفته است. از طرفی اقدام اخیر برخی نمایندگان مجلس هم در زمینه طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» که البته در جای خود جای نقد و صدمه شناسی دارد، مورد انتقاد و جنجال های زیادی قرار گرفت و هم اکنون مسکوت باقی مانده است. امروز با گسترش اخبار جعلی بیشتر از هر زمان دیگری لزوم ایجاد ضابطه و قانونمند کردن فضای مجازی احساس می شود چونکه نبود چنین ضابطه و قانونی سبب شده حتی افراد سرشناس و منابع خبری مورد وثوق هم در دام فیک نیوزها بیوفتند و فریب این دست محتواهای مجازی را بخورند.آخرین مثال از این دست اتفاقات به توئیت اخیر «عباس عبدی» مربوط می شود. این نوشتار هم به بهانه گاف عجیب عباس عبدی و یکی از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر می شود. این فعال سیاسی اجتماعی با استناد به یک عکس فیک که در ارتباط با سفر رئیسی به قزوین می شود، این توئیت را منتشر و عنوان کرده است: «فضای مجازی برای حکومت و جامعه مثل ویراستار بای نویسنده است. برخی نویسندگان از ویراستای شاکی اند ولی در عوض یک متن پاکیزه بی غلط تحویل می گیرند. از اینجا به بعد را خود دانید.»
در عکسی که توسط فیک نیوزها انتشار یافته است یک دستکاری در بنر در ارتباط با سفر رئیس جمهور به استان قزوین انجام شده و با وجود این که چنین اشتباهی در بنر نبوده و عکس ساختگی است اما افرادی همچون عباس عبدی که بعنوان یک روزنامه نگار و کنشگر فضای مجازی شناخته می شود با تاکید بر یک عکس ساختگی مطلبی در جهت تخریب دولت عنوان کرده است. در ادامه یک خبرگزاری رسمی هم با تاکید بر همان عکس ساختگی مطلبی را منتشر می کند که به نظر می آید قصد دلسوزی برای دولتمردان را دارد. البته ناگفته نماند عباس عبدی بعد از عیان شدن اصل ماجرا مبادرت به حذف توئیت و انتشار مجدد آن بدون عکس کرده است و خبرگزاری منتشر کننده این فیک نیوز هم پست در ارتباط با این مورد را حذف نمود. با این وجود فضای مجازی در کشور ما در حالی با رهاشدگی و بی نظمی همراه می باشد که روزانه شاهد مثال های زیادی از این دست هستیم و آنچه واضح و مبرهن است و مثال های این چنینی بر آن دلالت می کند این است که جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با فضای مجازی مسموم باید بتواند الگوی حکمرانی فضای مجازی خویش را پیاده کند تا فضای مجازی در ایران نتواند به محلی برای قدرت نمایی فیک نیوزها بدل شود.


منبع:

1401/02/13
12:12:51
5.0 / 5
509
تگهای خبر: آنلاین , فضای مجازی , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
WebMeet

webmeet.ir - حقوق مادی و معنوی سایت وب كنفرانس محفوظ است

وب كنفرانس

کنفرانس تحت وب و چت تصویری