۸ استارت آپ ابری جدید وارد بازار فناوری ایران شد
به گزارش وب كنفرانس در انتها یك داوری سخت، تلاش شش ماهه ۱۴ تیم ابربازی به مرحله آزمون رسید.
به گزارش وب کنفرانس به نقل از مهر، انتخاب ۴ تیم برای رتبه های اول تا سوم، افزایش جایزه ی نقدی به ۵۵۰میلیون تومان از جانب بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ و هم چنین سرمایه گذاری ۱.۵میلیارد تومانی مجموعه ی شناسا و شتابدهنده ی تریگ آپ روی ۸ تیم، از دستاوردهای اولین مسابقه ی تولید محصولات ابری کشور بود. بعلاوه، محصولات این تیم ها که همگی با خصوصیت ابرزی (Cloud Native) تولید شده اند، بعد از تکمیل و آمادگی ورود به بازار، در بازارچه ی ابری آروان عرضه خواهند شد.
آغاز قصه ابربازی
ابربازی از یک رویای مشترک ابری شروع شد که بستری باشد برای آشنایی و رشد استارت آپ های جدید ابری تا در کنار هم، به بازار ابری کشور رونق ببخشند.
هر ابر یه قطعه ی کوچیک دستش بود و توی صف ایستاده بود تا نوبتش بشه. برخی از ابرها خسته از صف طولانی، هر چی دست شون بود رو رها کردن و رفتن. بعضی ها ناامید وایستاده بودن فقط به تماشا، بعضی ها فکری شدن که دیگه برای قطعه ی اون ها جایی نیست.
اما ابرهایی بودن که ایستادن تا معما رو حل کنن. همه ی قطعه ها که کنار هم چیده شد، کوچیک ترین ابر، کوچیک ترین قطعه رو آورد و سر جاش گذاشت. حالا آسمون کامل شده بود، یه تیکه خیلی کوچیک از یه آسمون خیلی بزرگ!
یه خونه ی سفید، وسط یه شهر سیاه
تیم سازی؛ سخت اما شدنی
ابر آروان در بهمن سال قبل و در سوار ابرهای ۹۸، از جمع شدن ۹۹۹ دولوپر زیر یک سقف و شرکت در یک مسابقه ی ابری اطلاع داد که از دل آن، محصولات ابری جدید وارد بازار ایران شوند و به توسعه ی اکوسیستم ابری کشور کمک کنند.
ثبت نام متقاضیان شرکت در این مسابقه از اسفند ماه شروع شد و تا آخر فروردین ماه، بیشتر از ۱۴۰۰ متقاضی در حوزه های برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و توسعه ی کسب وکار ثبت نام کردند. بعد از مراحل ارزیابی و انجام چالش، ۲۳۳ نفر به مرحله ی تیم سازی رسیدند. مرحله ای که با وجود کرونا، نتوانست به شکل فیزیکی صورت گیرد و تمامی شرکت کنندگان به شکل آنلاین این مرحله را پشت سر گذاشتند. در نهایت از میان ۲۰ تیم تشکیل شده، ۱۴ تیم متشکل از ۷۹ نفر از شهرهای اصفهان، بابل، بابلسر، بندرعباس، بهشهر، تهران، کرج، رامشیر، قزوین، زنجان، شاهرود، شهر قدس، شیراز، لار، کاشان، مراغه، مشهد و یزد، توانستند تا خط آخر داوری این مسیر را ادامه دهند.
انتخاب ایده های محصولات ابری متناسب با بازار ایران
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در تولید محصولات، انتخاب ایده ی متناسب با بازار بود. تیم اجرایی ابربازی آروان، روند بررسی محصولات برتر ابری در دنیا و انتخاب لیستی از متناسب ترین محصولات با نیاز بازار ایران را در چهار ماه انجام داد.
در گام نخست، بعد از بررسی محصولات ابری در دنیا همچون محصولاتی از آژور، AWS، گوگل کلاد و IBM، لیستی از ۱۳۰۰ ایده ی اولیه آماده شد. از این تعداد ایده، به تناسب نیاز بازار ایران ۴۸ ایده ی نهایی انتخاب شدند که در مرحله ی تیم سازی در اختیار تیم ها قرار گرفت. درنهایت ۲۰ تیم روی ۱۶ ایده وارد مرحله ی MVP شد.
همراهان ابر آروان در ابربازی
در کل این مسیر ابر آروان با اعطای زیرساخت، انتخاب ایده ی محصولی، مربی گری و جذب اسپانسر و سرمایه گذار این تیم ها را همراهی کرد؛ و البته جدا از حامیان مالی و سرمایه گذاری این رویداد، استارت آپ های به نامی را همراه خود داشت:
* کاربوم؛ همراه برای تست های شخصیت شناسی و آشنایی تیم ها
* فرادرس؛ تأمین محتواهای تخصصی آموزشی
* رهنما کالج؛ تسهیل فرآیندهای ارزیابی و تیم سازی
* کوئرا؛ بستر ارزیابی و حل چالش ها
* پادیوم؛ خریداری API تیم های ابربازی به مدت یک سال و تا سقف ۵۰ میلیون تومان
در پله ی آخر آرش برهمند؛ سردبیر ماهنامه ی پیوست در نقش راوی اختتامیه ی غیرحضوری ابربازی، همراه داوران و تیم های ارائه دهنده بود.
پایان قصه؛ تیم ها و محصولات باکیفیت و داوری های سخت
* افزایش تیم های منتخب به چهار تیم و افزایش جوایز نقدی به ۵۵۰میلیون تومان
قرار بود در انتها داوری مسابقه ی ابربازی به سه تیم برتر در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه ی نقدی داده شود؛ اما کیفیت محصولات ارائه شده در این مرحله، کار داوری را در انتخاب سه تیم برتر دشوار کرد.
درنهایت تیم داوری ابربازی تصمیم گرفت به جای سه تیم، چهار تیم را برای دریافت جایزه ی نقدی انتخاب کند؛ هم چنین باتوجه به انتخاب دو تیم در جایگاه دوم، رقم کل جوایز نقدی، از جانب بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ، به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
برندگان جوایز نقدی مسابقه ی ابربازی:
* تیم نخست؛ اسپکسا (ابزار مدیریت و به اشتراک گذاری محتوا): دریافت ۳۰۰میلیون تومان
* تیم دوم/۱؛ پاستا (دستیار توسعه ی پروژه روی سرویس PaaS): دریافت ۱۰۰میلیون تومان
* تیم دوم/۲؛ آرکپچا (ابزار جلوگیری از درخواست ربات ها برای حفظ امنیت): دریافت ۱۰۰ میلیون تومان
* تیم سوم؛ کلادیتور (مجازی سازی یک دسکتاپ برای بهره وری و امنیت بالاتر): دریافت ۵۰میلیون تومان
۱.۵ میلیارد جذب سرمایه برای ۸ تیم
هدف از مسابقه ی ابربازی تنها شرکت تیم ها و برنده شدن جوایز نقدی نبود و از همان ابتدا با تفاهم میان ابر آروان و شناسا، بنا بود حداکثر ۱۰ تیم از تیم های شرکت کننده در رویداد برای سرمایه گذاری و شتابدهی انتخاب شوند.
در آخر داوری مسابقه ی ابربازی مجموعه ی شناسا و تریگ آپ هشت تیم را که در حوزه های مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ، اینترنت اشیا، ذخیره سازی اطلاعات و پلت فرم های ابری محصول ساخته بودند، برای ورود به مرحله ی سرمایه گذاری و شتابدهی انتخاب کردند.
تیم های منتخب جذب سرمایه و شتابدهی:
* تیم اسپکسا (Spexa) ابزار مدیریت و به اشتراک گذاری محتوا (Content Collaboration Software)
* تیم پاستا (PaaSTa) دستیار توسعه پروژه روی سرویس پلت فرم ابری (Platform as a Service Software)
* تیم آرکپچا (AR-Captcha) ابزار جلوگیری از درخواست ربات ها برای حفظ امنیت (Image Recognition Software)
* تیم کلادیتور (Clouduter) مجازی سازی یک دسکتاپ برای بهره وری و امنیت بالاتر (Desktop as a Service)
* تیم پسینو (PaaSino) دستیار توسعه پروژه روی سرویس پلت فرم ابری (Platform as a Service Software)
* تیم گوبین (Goobin) نرم افزار برگزاری کنفرانس آنلاین (Video Conferencing Software)
* تیم کاسب (Kaseb) ابزار تحلیل محتوایی و دیجیتالی وبسایت (Content & Digital Analytics Software)
* تیم جیرک (Jirak) پلت فرم نرم افزاری اینترنت اشیا (IoT Platform)
حمایت ابر آروان از همه ی تیم ها ادامه دارد...
سایر تیم ها که در مرحله ی داوری موفق به دریافت جایزه ی نقدی و جذب سرمایه نشدند، هم چنان با حمایت ابر آروان می توانند به تکمیل محصول خود بپردازند. در این مرحله خواهند توانست محصول شان را در بازارچه ی ابر آروان عرضه کنند و از جانب ابر آروان به مجموعه های شتابدهی معرفی خواهند شد.
سایر تیم های ابربازی:
* تیم سی وی فلو(CVFlow) تسهیل گر فرایند جذب و استخدام (Applicant Tracking System)
* تیم هلپکس (Helpex) نرم افزار پشتیبانی و تیکتینگ (Help Desk Software)
* تیم ورک فولیو (Workfolio) سامانه ی مدیریت منابع انسانی (HR Management Suites Software)
* تیم فوریو (FourU) نرم افزار تست محصولات توسط کاربران واقعی (User Research Software)
* تیم ویدت (Videt) سامانه ی مدیریت محتوای ویدیویی (Video CMS)
* تیم باهم (Baham) نرم افزار برگزاری کنفرانس آنلاین (Video Conferencing Software)
روند داوری ابربازی
کیفیت محصولات ارائه شده، تیم سازی خوب و انگیزه ی بالای تیم های منتخب از خصوصیت هایی بود که به نقل از داوران، انتخاب تیم های برتر و تیم هایی که مشمول سرمایه گذاری می شوند را برای آنان، دشوار کرد. حاصل ۱۶ ساعت ارزیابی ارائه ی تیم ها و محصولات و ۲ ساعت هم فکری داوران درنهایت منجر به انتخاب تیم های برتر شد.
هیئت داوران اولین دوره ی مسابقه ی ابربازی متشکل از همراهان زیر بود؛
* سعید احمدی پویا؛ مشاور ارشد توسعه کسب وکار و فینتک هلدینگ فناپ
* پویا پیرحسینلو؛ ناخدای اجرایی و هم بنیان گذار ابر آروان
* حامد ساجدی؛ مدیرعامل مجموعه ی شناسا
* مهرداد حداد؛ مدیریت امور تکنولوژی های جدید بانک پاسارگاد
* نعمت اله کلانتری؛ مدیریت امور زیرساخت فناوری اطلاعات بانک پاسارگاد
* محمود کریمی؛ مدیرعامل شرکت فناپ پلاس
مراحل داوری ابربازی
* بررسی مستندات فنی محصولات تمام تیم ها، یک هفته قبل از روز داوری
* تست محصولات
* ارائه ی اسکایپی تمامی تیم ها از خصوصیت های محصول و بازار به همراه پرسش و پاسخ داوران
* جمع بندی تیم داوران
شیوه ی اعطای جوایز و ورود به مرحله ی سرمایه گذاری و شتابدهی
بنا به تصویب هیئت داوران، ۵۰درصد از مبلغ کل جوایز نقدی، به تیم های منتخب داده خواهد شد و ۵۰درصد مابقی، بعد از تحقق برنامه ی تعهدشده ی تیم ها در تکمیل محصول، ورود به بازار و جذب مشتری، در انتها شش ماه، پرداخت می شود. چهار تیم منتخب که مشمول این برنامه هستند، موظف به تحقق دست کم ۷۰درصد از برنامه ی مورد تعهدشان (OKR) خواهند بود. این روند با این هدف تعریف شده است که تیم ها با جدیت مسیر اهداف تیمی و توسعه ی محصول را ادامه دهند.
به علاوه، دریافت جایزه ی نقدی جدا از روند جذب سرمایه و واگذاری سهام است و به ازای این جوایز نقدی، هیچ سهامی از هیچ یک از این چهار تیم دریافت نخواهد شد.
این چهار تیم، در کنار چهار تیم دیگر، از جانب شناسا و تریگ آپ دارای صلاحیت ورود به مرحله ی شتابدهی شناخته شدند و با ورود به این مرحله و رسیدن به بلوغ محصول، موفق به جذب سرمایه خواهند شد. شناسا و تریگ آپ برای این هشت تیم، در مجموع متعهد به سرمایه گذاری ۱.۵میلیارد تومانی شده است.
ابربازی؛ آغاز یک مسیر
ابر آروان به کمک یک «مایِ جمعی» و در کنار شماری از کسب وکارهای معتبر فناوری در ایران، نخستین مسابقه ی ابربازی را برگزار کرد؛ این آغاز مسیری است که بسیاری به آن خوش بین شده اند. تلاش ابر آروان و حامیان این رویداد بر آن است که کسب وکارهای ابری نوآور و خلاق ایجادشده در این مسابقه، به توسعه ی اکوسیستم ابری ایران کمک کنند.
پایان ابربازی ۹۹، آغاز راهی نو برای این استارت آپ های ابری جدید کشور است و بزودی در انتها پاییز ۹۹، با آغاز ثبت نام دومین رویداد ابربازی، این مسیر با همراهی دیگر علاقه مندان این حوزه، ادامه خواهد یافت.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب